2018. 5. 27, vasárnap, Hella napja van.

Fókuszban az emberi erőforrás

Óriásplakátok – óriási pénzkidobás

Mérnököket, IT-sokat keresnek óriásplakátokon magyar és multinacionális cégek. Több millió forintot költ el arra az egyik multi, hogy például a Széchenyi fürdő előtt az autósok a dugóban cammogva azt lássák, hogy szüksége van innovatív gondolkodású, magasan képzett, tapasztalt fejlesztőre.  Biztosan jó stratégia ez? Valóban óriásplakátokon keresztül lehet elérni a top fejlesztőket? Az innovatív toborzási módszereinek elismeréséül 2017-ben HR Oscarral díjazott SmartDreamers Group magyarországi igazgatójával beszélgettünk a jelen és a jövő toborzási kihívásairól..

jakab

Az óriásplakát egy hagyományosan jól működő kommunikációs eszköz. Azért jó, mert ha sok van belőle, az ember el sem tudja kerülni, hogy találkozzon az üzenettel, amit közvetít. A gond az, hogy a világ elment mellette és ma már inkább drága, mint hatékony – mondta Jakab Dávid a SmartDreamers Group hazai igazgatója. A célcsoport szegmentált kommunikációban például nagyon rosszul teljesít, vagyis nagyon kicsi az esély arra, hogy az „ún.  magasan képzett fejlesztő” pont a Széchenyi fürdő előtt fog úgy dönteni, hogy jelentkezik a nemzetközi multi amúgy igazán jó ajánlatára – mondta a szakember.

 

A nemzetközi megatrendek 4 kifejezés köré csoportosulnak;

 

Diversity – avagy sokszínűség

New interviewing tool – avagy új interjúztatási technikák

Data – avagy adat

Artificial intelligence – avagy a mesterséges intelligencia

 

Az első két megközelítés a személyes kapcsolatok szintjét mutatja, hogy mennyire más szempontok mentén kell a kiválasztást, a toborzás végezni.  Az utóbbi kettő, vagyis a bigdata és a mesterséges intelligencia már egy egészen új megközelítés a toborzásban.

 

Data/Bigdata vs óriásplakát

 

Ma a legkurrensebb pozíciók egyike a bigdata elemző, ami azért nem véletlen mert a világban rendelkezésünkre álló információk alapján pontosan lehet tudni, hogy hol vannak a már sokat emlegetett „magasan képzett fejlesztők”. De őket nem lehet óriásplakátokkal megtalállni, viszont a bigdata elenzések pontosan megmutatják, hogy hol vannak és még azt is, hogy éppen ebben a pillanatban mit csinálnak. Kis túlzással, szinte név szerint lehet őket azonosítani.

 

AI/artificial intelligence  – vs óriásplakát

 

A mesterséges intelligencia szerepe egyre jobban erősödik a toborzásban. A jelöltekről már akkor tudni lehet, hogy jelöltek lesznek, hogy az bennük egyáltalán már felmerült volna. A cégek már nem a frissdiplomások között keresik a tehetségeket, hanem bőven érettségi előtt. Csak úgy lehetnek sikeresek, ha a potenciális jelöltek érdeklődését, szinte gondolatait is ismerik.

 

Ez a fajta szemlélet megoldást kíván arra a kihívásra, hogy ma már átjárás van a szektorok között a szakemberek számára. Vagyis IT-sokra nem csupán az informatikai területen van szükség, hanem az egészségügyben, az autóiparban és például az élelmiszeriparban is. Az innovatív toborzó technológiák a szektorok felett, a szakemberekre fókuszálnak, dolgozzanak bárhol is.

 

A SmartDreamers abból indult ki, hogy hogyan élnek a jelöltek, hol vannak, mit csinálnak, mire mennyi időt szánnak. Azt ma már senkinek sem kell bizonygatni, hogy a 16-28 éves korosztály a neten, a közösségi felületeken éli az életét. Idejének jó részét is itt tölti. Hol máshol kell őket keresni, ha nem ott – nyilatkozta Jakab Dávid.

 

A SmartDreamers innovációja abban rejlik, hogy az internetes és közösségi média felületeket egy saját fejlesztésű programmal egy rendszerbe kötötte és ebben a rendszerben indítja a keresést, amelynek első lépése a bigdata elemzéseknél már bevált scannelés, amelynek lényege, hogy felméri, hogy egy adott pozícióra hány potenciális jelölt érhető el a netes és közösségi média felületeken keresztül.  A munkamódszerük pontosan meghatározza, hogy a potenciális jelöltek milyen arányban oszlanak meg a különböző felületek között. Kit inkább szöveges, kit inkább képi tartalommal lehet elérni. Ma már vannak felületek, amelyen keresztül egyes célcsoportok elérhetetlenek, azokat abban az esetben nem használja a program.

 

A program a különbözö platformokra különböző tartalmakat küld, amelyeket a SmartDreamers specialistái dolgoznak ki. A térben és időben is optimalizált rendszer így csak azoknak juttat el üzenetet, ajánlatot, akik számára az releváns. /Itt érdemes arra emlékezni, hogy az óriásplakátok világa mennyire pazarló, ezt talán nem is kell ennél jobban magyarázni./

 

A SamertDreamers saját kutatásaiból tudja, hogy a potenciális jelöltek mindössze 20% keresi az ajánlatokat az állásportálokon. Az új generációról tudjuk azt is – mondta Jakab Dávid, hogy a jelöltek igazából nem keresnek aktívan a lehetőségek között.  A mi feladatunk, hogy a 20% aktív kereső helyett elérjük a potenciális jelöltek 100%-t.

 

Az ügyfelekkel való együttműködés nem szoritkozik csupán a toborzásra. Tudjuk, hogy a jelöltek döntését alapvetően befolyásolja a potenciális munkahely brand-je. Ezért az együttműködés során, a toborzás finomhangolása közben törekszünk arra, hogy az ügyfeleink employer banding folyamatait is figyelembe vegyük és támogassuk.

 

A toborzás aktuális állását a SmartDreamers rendszere figyeli, az ügyfelek számára bármikor nyomon követhető az együttműködés hatékonysága, csatornára, pozícióra, elérésekre, lokációkra lebontva.

 

A SmartDreamers szoftveres megoldása nemcsak a social media és internetes felületekkel van valós idejű és könnyen, hatékonyan paraméterezhető kapcsolatban, hanem az Applicant Tracking Systemmekkel (ATS) való integráción keresztül, Ügyfelei számára szinte házhoz szállítja ezeket a kapcsolatokat.