2018. 12. 18, kedd, Auguszta napja van.

Fókuszban az emberi erőforrás

Megéri önként egyenruhába bújni?

Számos olyan munkakör van, ahol a munkában töltött idő alatt nem kérdés, hogy egyenruhát viselünk. De miért ne döntenénk úgy önként, hogy mindennap ugyanazt vesszük fel? Lehet, hogy van értelme.
Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy – mondja az ismert magyar punk együttes dala és lássuk be, a divat az üzleti életben is sokak számára meghatározó. Sok időt és még több pénzt töltünk azzal, hogy kiválasszuk, nap mint nap miben jelenünk meg a munkatársak, ügyfelek előtt.
Az üzleti öltözettel nagyon sok mindent elmondunk magunkról, valóban nem mindegy hát, hogy mikor mit viselünk. Mindannyiunkban él ugyanis egy-egy kép arról, hogyan is néz ki például egy hiteles ügyvéd, tanácsadó, stylist, vállalkozó, szoftverfejlesztő, újságíró… Egyes cégek is ezeket az elvárásainkat használják ki személyes sikerük, hitelességük, a beléjük vetett bizalom növelése érdekében. Jobban megbízunk a légitársaságban és abban, hogy biztonsággal célba jutunk, ha a kapitány katonaira emlékeztető (azaz fegyelmet sugárzó) öltözéket visel és a légi kísérők is tekintélyt sugárzó (akár elegáns, akár könnyed) ruhákat öltenek magukra.
A kreatív igazgató önként vállalta
Természetesnek vesszük, hogy a gyorsétteremben, a nagyáruházban is egyenruhások sürögnek-forognak. Tulajdonképpen egy fajta lazán felfogott egyenruha az üzleti világ dress code-ja is. A munkatársak egységes – egymással harmonizáló – megjelenése a vállalatról kifelé egységes arculatot mutat. Az egységes megjelenés pedig mindig valamilyen rendezettségre utal, a rendezettség megbízhatóságot sugall, ami bizalmat kelt. A jól megválasztott öltözet megmutathatja a cég által képviselt értékeket, segíthet abban, hogy se alul, se túl ne öltözzük az ügyfelet, de etikett szakértőnk szerint még a viselkedésre is hatással van.
Még ha mindezt be is látjuk, tény, hogy az alkalmazottak többsége ódzkodik a szigorú öltözködési szabályoktól és veszteségként éli meg, hogy öltözékével nem mutathatja meg kreativitását vagy nem fejezheti ki aznapi hangulatát.
A hiteles énmárka titka
Az énmárka a mások fejében rólunk kialakult kép, amelyen keresztül a külvilág viszonyul hozzánk. Hogy szeressék, az éppúgy a siker feltétele, mint ahogy a termékek esetében. De hogy épül fel?
Ez a szabadság azonban leginkább a kreatív területeken dolgozók privilégiuma. A művészek, kreatív szakemberek esetében szinte elvárás az egyedi megjelenés – éppúgy fontos eleme ez az önmagukról sugárzott képnek, mint egy ügyvéd esetében az elegáns öltöny.
A kreativitást nap mint nap a saját megjelenésünkre fecsérelni pedig akár luxusnak is tekinthető. Nem lehet véletlen, hogy néhány, az üzleti életben nagyon jól ismert személyiség minden áldott nap ugyanabban pontosan ugyanolyan ruhában jelennek meg. Mindenki fel tudja idézni Steve Jobs fekete garbóját vagy Mark Zuckerberg szürke pólóit – amiből feltehetően több tucatot tart készleten. De a legnagyobb divattervezők közül is sokan vannak, akiket szinte kizárólag egyféle ruhában látni – gondoljunk csak például Karl Lagerfeldre.
Az önként vállalt egyenruhák terén viszont valóságos mozgalmat indított el Matilda Kahl, a New York-i Saatchi & Saatchi reklámügynökség egyik kreatívigazgatója, aki három éve minden nap ugyanazt a fehér blúzt, fekete nadrágot és szükség esetén egy hozzá illő zakót viseli. A hölgy egy vele készült interjúban elmondta, azért döntött így, mert úgy érezte, rengeteg időt és energiát vett el tőle az, hogy mindennap kitalálja azt az „outfitet”, ami az elvárásoknak megfelelően kifejezi kreativitását és egyéniségét. Az AdWeeknek adott nyilatkozata szerint határozottan befolyásolja a munkahelyi produktivitását, hogy megszabadult ettől a tehertől. Az öltözködés iránti szenvedélyét azért nem adta fel Kahl, az Instagramján látszik, hogy önként vállalt egyenruháját a munkahelyén kívül nem hordja, az azonban még így is világszinten kiemelte őt szakmája többi képviselője közül.
Lehet, hogy tényleg megéri egyszerűsíteni?
(piacesprofit.hu)