Ő az új kedvenc: T- típusú munkavállaló

A T-típusú dolgozó az átlagnál szélesebb körű tájékozottsággal rendelkezik, de van egyetlen terület, amelynek abszolút a szakértője.

 

Scott Belsky, a kreatív szakembereket és ügyfeleiket összehozó szakmai platform, a Behance Network alapítója Megvalósítás című könyvében azt feszegeti, hogy miképp válnak valóra egyes ötletek, míg mások elpárolognak.

Szerinte az ötletnek csak 1 százalék szerepe van, a fennmaradó 99 százalék a megvalósítás. A szerző Diego Rodriguezre, az IDEO nevű híres design és innovációs tanácsadó cég társtulajdonosára hivatkozva azt javasolja a cégeknek, hogy vegyenek fel T-típusú embereket.

A T betű vízszintes vonala arra utal, mennyire széles körűek az ember tapasztalatai, a függőleges pedig arra, hogy mennyire mély ismeretei vannak egy bizonyos területen.

Diego Rodriguez elképzelései szerint a kreatív csapatok tagjainak (és itt természetesen nem csak a formatervezőkre kell gondolnunk, hanem mindenféle más alkotó szakmákra) ,,rendelkezniük kell általános, széles körű ismeretekkel, mert ez kedvez az együttműködésnek, ugyanakkor kellő mélységű szaktudással is kell rendelkezniük egy-egy konkrét területen”. A T-típusukból álló csapatnak megvan az az előnye, hogy mindenki szót ért mindenkivel, nincsenek határok, ugyanakkor mindenki szakértő a maga szakterületén.

Cservenyák Tamás Tudatos Vezetés című szakmai blogján a témával kapcsolatban úgy fogalmaz: a vállalatok körében a kiválasztási folyamat során alapvetően az adott területhez értő szakembereket próbálnak felvenni.

,,Nem sok helyen hallottam arról, hogy a kiválasztási folyamatban arra törekednének, hogy felmérjék a jelölt szélesebb körű tájékozottságát és érdeklődését. Pedig a kreatív gondolatok ritkán születnek egy alagútban, és a megvalósuláshoz szinte mindig több embernek kell összeadni tudományát, tehetségét és elkötelezettségét. Ha már három mérnök is töri a fejét egy probléma megoldásán, lehet, hogy többet érnek egy hárfaművész bevonásával, mint egy negyedik mérnökkel” – fogalmaz a szakértő.

Megfontolandó tehát, hogy mind a kiválasztásnál, mind a fejlesztésnél a vállalatok igyekezzenek a tudásszervezetekben növelni a T-típusú emberek arányát, mert jót tesz az alkotásnak és az együttműködésnek egyaránt – tette hozzá.

(Forrás: profession.hu)