2019. 02. 27.

Lakáscélú támogatás: fontos határidő jön!

Az Szja-törvény 2018-ig biztosította, hogy egy munkáltató akár 5 millió forint összegű adómentes lakáscélú munkáltatói támogatást nyújtson munkavállalóinak.
Bár ez a közkedvelt adómentes juttatási forma 2019-től már nem adható, viszont a korábban adott támogatásokra vonatkozó igazolások leadására, begyűjtésére vonatkozó határidőket mind a cégnek mind a dolgozónak fontos tudnia és betartania, hogy az adómentesség ne vesszen el – erre hívja fel a figyelmet Varga Norbert, az RSM Hungary adótanácsadója friss összefoglalójában.
Határidők a lakáscélú munkáltatói támogatás felhasználásának igazolására
Az adómentes juttatásra való jogosultság kapcsán szigorú előfeltételeket határozott meg a jogszabály, amelyeket megfelelő dokumentumokkal kellett igazolni, majd a felhasználást követően a jogszerű felhasználást is alá kell támasztani. A lakáscélú munkáltatói támogatás csak és kizárólag akkor tekinthető adómentesnek, ha a munkavállaló és a munkáltató az előírt határidőig rendelkezik a jogszabályban meghatározott igazolásokkal. Az igazoló dokumentumok rendelkezésre bocsátására előírt jogszabályi határidőkig még van lehetőség benyújtani a szükséges, esetlegesen hiány iratokat. A nyújtott támogatások adómentességének és tényleges felhasználását utólagosan vizsgálhatja az adóhatóság.
Érdemes odafigyelni, 20 százalékkal növelt összeg után számított szja és bérjárulék a tét!
A támogatás felhasználásának igazolására szolgáló dokumentumok köre igen széleskörű. Utólagos beszerzésükről is kifizetődő azonban gondoskodni, hiszen ha ez elmarad, a munkáltató által nyújtott juttatás utólagosan 20 százalékkal növelt értéken bérként válik adókötelessé, mely után mind a munkavállalónak, mind a munkáltatónak további adóterhei keletkeznek.
Az alábbi példa jól mutatja, pontosan milyen anyagi következményekkel jár, ha az utólagos ellenőrzés során fény derül arra, hogy a munkáltatói támogatás végül mégsem tekinthető adómentesnek. Ha egy munkavállaló, a korábban adómentesen kapott 5 millió forintos támogatás jogszerű felhasználását nem tudja az előírt határidőig igazolni, úgy a kapott támogatás 20 százalékkal növelt összege (6 millió forint) után kell a közterheket megfizetni (3 270 000 Ft), amely a korábban folyósított támogatási összeg 65,4 százaléka! A munkáltatót a munkavállaló számára juttatott támogatás 25,2 százalékának megfelelő adókötelezettség terheli, ami ebben az esetben összesen 1 260 000 forint, míg a munkavállalói járulékok összege 2 010 000 forint.
Javasolt és szükséges minél előbb tájékozódni, munkavállalóként és munkáltatóként, a támogatás adómentességét és felhasználását igazoló dokumentumok köréről, leadásuk végső határidejéről, és ellenőrizni a munkavállalók által rendelkezésre bocsátott dokumentumok megfelelősségét.
Lakáscélú munkáltatói támogatás felhasználása
A lakáscélú munkáltatói támogatás keretén belül az egyes munkáltatók lakásvásárláshoz, építéshez/építtetéshez, bővítéshez, korszerűsítéshez, akadálymentesítéshez és lakáscélú hitel, valamint korábbi munkáltatótól felvett lakáscélú hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez nyújthattak adómentes támogatást munkavállalóik számára 2018. december utolsó napjáig. Az adómentes juttatási lehetőséggel a munkáltatók egy adott lakás vételárának, teljes építési költségének, bővítési, korszerűsítési, vagy akadálymentesítési költségének a 30 százalékáig, de legfeljebb 5 millió forintig nyújthattak támogatást munkavállalóik részére. A támogatás összege úgy került korlátozásra, hogy az a folyósítás évét megelőző négy évben a munkáltató vagy más munkáltatók által ilyen címen folyósított támogatásokat együttesen figyelembe véve nem haladhatta meg az 5 millió forintot.
(https://mfor.hu/cikkek/makro/lakascelu-tamogatas-fontos-hatarido-jon.html)