2016. 08. 29.

Kitálalt a Mercedes: több ezer melóst keresnek, de van egy kis csavar

Óriási beruházások és súlyos munkaerőhiány – ez a kettő jellemzi leginkább ma a magyar járműipart. A közelmúltban a Mercedes-gyár bejelentette, hogy új gyáregységet hoz létre Kecskeméten, és 300 milliárdos beruházás 2500 új munkahelyet is jelent. Ennyi új állás betöltése nagy kihívás a szektor jelenlegi helyzetében, megkérdeztük a Mercedest, honnan fog előteremteni ennyi szakképzett dolgozót.
Korábban részletesen taglaltuk, mekkora gondban van a hazai járműipar, és hogyan próbálja meg legyűrni a munkaerőhiányból fakadó nehézségeket. A Magyar Gépjármúipari Szövetség főtitkára azt nyilatkozta, hogy a Mercedest is aggasztja a munkaerőhiány, és arra számítanak, hogy nem lesz könnyű két-három éven belül megfelelően képzett szakembert találni. Amikor azonban a jelenleg 4 ezer főt foglalkoztató kecskeméti Mercedes-gyárat arról kérdeztük, hogy mekkora gondot okoz számukra a munkaerőhiány, aggódásnak nyomát se láttuk.
“A kecskeméti gyárnak nem okoz problémát a megnövekedett kapacitáshoz szükséges dolgozói szám elérése vagy akár bővítése” – mondta Mercedes-Benz gyár kommunikációs vezetője. Hozzátette, az új gyárba számos szakmacsoportba fognak új alkalmazottakat toborozni.
Kell ennyi ember, de nem az új gyárba
Az új gyár működtetéséhez 2500 dolgozóra lesz majd szükség, ez viszont nem azt jelenti, hogy mindannyian az új egységben dolgoznak majd.
A munkavállalók egy része a már meglévő gyárból fog kikerülni, akik helyére pedig új munkavállalókat toborzunk. Ezzel biztosítjuk, hogy jelenlegi dolgozóink tudása és tapasztalata optimálisan legyen felhasználva” – válaszolta a Pénzcentrum kérdésére a gyár kommunikációs vezetője. Emellett elsősorban a környező régióból szeretnék az új munkaerőt toborozni.
Fontosnak tartják ugyan külsős jelentkezőket, de a belső pályázás sem új keletű dolog a gyárban: a kezdetben német szakemberek által betöltött pozíciókat is egyre inkább magyar szakemberek veszik át.
Látszik, hogy német
Bérekről és béremelésekről üzleti titokra hivatkozva nem kaptunk információkat, egyedül annyit, hogy a cég javadalmazása a dél-alföldi régió felső harmadában található. A béren kívüli juttatási rendszerről viszont sok mindent megtudtunk. Néhány elem a juttatási rendszerükből:
-kedvezményes étkezés,
-bérlakás-program,
-bölcsőde és óvoda a dolgozók gyermekeinek,
-ingyenes sportolási lehetőségek,
-továbbképzések,
-nyelvtanulási lehetőségek,
-egészségvédelem.
A Mercedes-Benz gyár 2015. szeptemberében adta át a Csillag Bölcsődét és Óvodát, amelyet a dolgozók gyermekeinek hoztak létre. Az intézmény 28 bölcsődés és 40 óvodás ellátását teszi lehetővé. Ezt a komplexumot 500 millió forintból hozták létre, amelynek a felét uniós támogatás adta.
A kedvezményes lakhatást idén májusban vezették be: 40, teljes körűen felújított lakást adtak át, 34 darab 43 négyzetmétereset és 6 darab 51 négyzetmétereset. A cég elmondása szerint a piaci árnál jóval kedvezőbb feltételekkel bérelhetik a lakásokat a dolgozóik.
A jövőben egyébként bővíteni szeretnék ezt a programot és növelik majd a bérelhető lakások számát.
Adnak a saját nevelésre
Tény, hogy a duális képzés meghonosításában jelentős szerepet vállalat a német cég. A programot 2011 óta működtetik, a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán idén februárban végeztek az első hallgatók, akik duális felsőoktatási alapképzésben vettek részt. Pontos számot arról nem közöltek, hogy hány hallgató került így a látóterükbe, és mennyien maradtak a cégnél a diploma megszerzése után is.
Összességében tehát azt lehet elmondani, hogy toboroznak ugyan új munkavállalókat, de a gyakorlataik alapján leginkább azt a következtetést lehet levonni, hogy a már meglévő dolgozók megtartására fektetik a nagyobb hangsúlyt. Ezért cégen belüli karrieríveket, előrelépési lehetőségeket vázolnak, és különböző juttatásokkal próbálják könnyíteni a dolgozóik életét. Emellett már a képesítés megszerzése előtt próbálják elkötelezni a fiatalokat, és későbbi karrierlehetőséget biztosítani a számukra.