2016. 11. 18.

Ezzel a 7 dologgal romboljuk le szakmai hírnevünket

Közreadjuk a jól bevált tippeket is, hogyan küzdjük le mindennapi rossz szokásainkat!

A mindennapi munkavégzés során gyakran nem is gondolunk arra, hogy milyen apró dolgok határozzák meg azt, hogy milyen szakembernek tartanak minket. Nem elég csak dolgozni, vannak olyan apró szokások, amiket ha észrevesznek rajtunk, leépítenek minket és megkérdőjelezik szakmai hírnevünket. Mindezt persze nem fogják tudtunkra adni, csak azt vesszük majd észre, hogy bizonyos lehetőségek nem nyílnak meg előttünk.

Íme, 7 szokás, amelyek romba döntik karrierünket, bármilyen jó szakemberek is vagyunk. Megmutatjuk azt is, mit tegyünk ellenük!

1.) Profán nyelvezet

Az, ahogyan beszélünk, és amilyen kifejezéseket használunk, nagyon sokat elárul rólunk. Sajnos a káromkodás, vagy túlságosan személyeskedő megnyilvánulások az egyik leggyakoribb okai annak, ha egy kolléga profizmusát megkérdőjelezik. Gondoljunk csak bele: aki nem tudja egy bizonyos szituációhoz igazítani beszédét, nem tudja megválogatni szavait és különbséget tenni a barátaival és a kollégáival való nyelvhasználatban, az vajon mennyire tudja az ügyfelek előtt kontrollálni magát?

MEGOLDÁS: a becenevek, a viccesnek szánt csúfolódás vagy a kétértelmű poénok nem a munkahelyre valók. Ha nem vagyunk benne biztosak, meddig mehetünk el, mindig válasszuk a semleges, visszafogottabb megnyilvánulásokat. Ne engedjünk ebből akkor sem, ha kollégáink A barátaink is egyben.

2.) Késés

Talán ez az egyik legtipikusabb rossz szokás, ami mindenkit kiborít, természetesen nem csak a munkahelyen. Ha mi is ún. „Murphy Sztenderd Idő” szerinti időszámításban élünk, sürgősen változtassunk rajta. Betartani a határidőket és időben ott lenni a megbeszélt időpontban a mások iránti tiszteletről szól.

MEGOLDÁS: Ha nem tudjuk tartani az időt és rendszeresen problémát jelent a megbeszélt odaérni valahová, akkor állítsuk későbbi időpontra az óránkat, hátha segít a késésből lefaragni. Ha minden kötél szakad, a legjobb, amit tehetünk, ha jelezzük a várható késést, semmiképpen ne várjuk meg, ameddig a körmünkre ég a munka és beüt a katasztrófa.

3.) Túlzott idealizmus

A pozitív gondolkodás és jókedv egy dolog, az pedig már egy másik, ha egyértelműen rossz irányba mennek a dolgok, mi pedig még mindig azt állítjuk, hogy minden rendben van. Egy-egy elrontott projekt vagy nyilvánvaló melléfogás alkalmával ne próbáljuk a szőnyeg alá söpörni a dolgokat és tagadni a problémát, ugyanis saját szakmai hírnevünk azonban mélyrepülésbe kezd.

MEGOLDÁS: Ha állítunk valamit, azt mindig támasszuk alá tényekkel, illetve legyenek kollégáink, akik más szemszögből szintén megerősítik optimista hozzáállásunkat. Ezzel elkerülhetjük azt a kellemetlen helyezet, hogy úgy tűnjön, már mindenkinek leesett a helyzet súlyossága, csak nekünk nem.

4.) Megbízhatatlanság

Megígérjük, hogy megérkezünk egy tárgyalásra, hogy elvállaljuk a projektet, hogy átküldünk valamit. Majd mégsem tesszük meg. Ilyenkor ne csodálkozzunk, ha szakmai hírnevünk sérül.

MEGOLDÁS: Tanuljunk meg nemet mondani olyan feladatokra, amelyek már túl vannak teljesítőképességünkön. Ez még mindig a kisebbik rossz ahhoz képest, mintha igent mondunk rá és végül mégsem teljesítjük.

5.) Szétszórtság

Ha mondjuk, napi több száz levél érkezik a postafiókunkba, valószínűleg ebbe a kategóriába tartozunk. Az ügyfelek és a kollégák elvárják, hogy rögtön válaszoljunk a levelekre és megkeresésekre. Ha ezt nem tesszük, vagy esetleg egy-egy telefonhívás alkalmával fény derül rá, hogy teljesen el vagyunk úszva, joggal merül fel bennük a kérdés, hogy vajon hogyan tudjuk kézben tartani az ő dolgaikat, ha még a sajátunkkal sem vagyunk képesek megbirkózni.

MEGOLDÁS: állítsunk fel egy rendszert az e-mailek vagy a hasonló feladatok kezelésére. Ha kell, készítsünk mappákat, és priorizáljunk, rendszerezzünk. Minden nap végén írjunk egy listát, melyben összefoglaljuk, milyen ügyben mit várunk, mi a következő teendő. Ezt a rendszert gyorsan és hatékonyan be tudjuk építeni a munkánkba, viszont cserébe ütemezetten és hatékonyabban tudunk dolgozni.

6.) Fókuszálatlanság

Ide tartozik az, ha valaki nem tudja világosan kifejezni magát szóban vagy írásban. Mint például az a kolléga, aki már 5 perce beszél, mégsem tudja kibökni, mit is akar tulajdonképpen. Ide tartozik a helyesírási hibákkal teli vagy rossz nyelvhelyességű levelek írása is.

MEGOLDÁS: Mindig rendszerezzük gondolatainkat, mielőtt a meetingen hozzászólnánk, illetve legyen bekapcsolva egy általános helyesírás ellenőrző, amivel kiküszöbölhetjük az elütéseket.

7.) Titkolózás

Természetes, hogy a munkatársainkkal nem vagyunk olyan bizalmas viszonyban, mint családtagjainkkal és legjobb barátainkkal, de azért figyeljünk rá, hogy ne tartsunk vissza tőlük alapvető információkat magunkról.

MEGOLDÁS: Ha megbízhatónak és őszintének szeretnénk tűnni, akkor engedjünk fel egy kicsit kollégáink körében. Attól nem fogunk kevésbé profinak tűnni, ha néha megosztunk egy-egy személyes történetet a nyaralásunkról vagy hobbinkról.
(www.profession.hu)