2018. 10. 30.

Ezt minden HR-esnek tudni kell

Az irodai dolgozók számára kiemelt jelentőséggel bír a munkakörnyezet minősége. Olyan körülmények között dolgoznak, esznek, tárgyalnak, amely komfortos, barátságos és ergonomikus. Az ilyen munkahelyeken nemcsak a hangulat jobb, a termelékenység is magasabb.
Jutalmazó, hatékonyságnövelő és csapatépítő hatású – mondják értői, felesleges, drága, úri huncutság – vélik a munkakörnyezet tervezés ellenzői. Tény, hogy hazánkban még vita folyik arról, hogy mennyire befolyásolja a hatékony munkát, a munkaerő megtartását egy kellemes, ergonomikus, a cég igényeire szabott iroda/munkakörnyezet; addig Nyugat-Európában, a cégek többségének nem kérdés ez az összefüggés. Ezt erősíti az OFFISEVEN 2017-es felmérése is, amely a hazai munkavállalók preferenciáit összegezte.
Tech cégek az elsők, akik felismerték a megfelelő iroda toborzásban és a munkaerő megtartásában játszott szerepének kiemelt fontosságát, egy olyan területen, ahol a szakképzett munkaerőért nemcsak a hazai versenytársakkal, hanem nemzetközi nagyvállalatokkal is meg kell küzdeni, egy jól használható, a munkavállalói igényekre szabott iroda komoly fegyvertény lehet.
Ezt ismerte fel a MOHAnet, amely az OFFISEVEN irányításával alakította ki kellemes munkakörnyezettel rendelkező irodáját. A cég vezetője saját bevallása szerint nem értett a tervezéshez, de azt első pillanattól kezdve tudta, mit nem akarnak: egyterű hodályt, ahol 20-25 ember zajong egyszerre.
A munkatársakat azzal is premizálták, hogy saját igényeik szerint alakíthatták ki új munkahelyüket. A tervezők pedig szinte minden egyes dolgozóval egyeztettek arról, mi fontos számára és mi az, amit elfogadhatónak érez. Meglepő például, hogy szinte minden irodában háttal ülnek a dolgozók az ablaknak, ami ergonómiai szempontból nem éppen előnyös.
Az eredmény két látványterv lett, amiből a cég munkatársai közösen választották ki a nekik jobban tetszőt. Kisebb-nagyobb változásokkal ez valósult meg.
19 irodát újítottak fel, a folyosó dekorációja pedig önálló design elemmé vált. “Út a jövőbe” – csak így emlegetik a világító „dimenzió kapukkal” elválasztott, a cég termékeinek graffiti festményeivel díszített folyosót. Azért is fontos a közlekedő rész, mert ennél a cégnél az irodák ajtajai szinte mindig nyitva vannak. A kommunikáció ugyanis nagyon fontos számukra. Open office-t nem szerettek volna, határozottan elutasították és a cég vezetői sem erőltették, így
a kommunikáció új terepe a közösségi tér, ami a konyhával egybe nyitott étkező és pihenő is egyben.
Összességében 20 százalékkal kevesebb berendezési tárgy került be az átalakított irodai terekbe, mint amennyi a felújítás előtt volt. A jól átgondolt irodák egyik előnye, hogy a megtervezett folyamatok rámutatnak a felesleges tárgyakra és kihasználatlan terekre.
Összefoglalva tehát, nem túlzó költségvetésből is lehetséges iroda átalakítást végezni, új tereket kialakítani, ami jobban illeszkedik a munkafolyamatokhoz és a dolgozók igényeihez is. HR szempontból duplán hasznos, hiszen a dolgozók egyfelől kellemesebb körülményeket kaptak, azzal, hogy belefolyhattak a tervezésbe, sokkal inkább sajátjuknak érzik az irodájukat; másfelől pedig a munkakörükre optimalizált megoldásokkal, hatékonyabban végezhetik munkájukat.
(https://piacesprofit.hu/kkv_cegblog/ezt-minden-hr-esnek-tudni-kell/)