2016. 08. 30.

Ez most komoly? Tényleg ezt akarják a főnöküktől?

Alulértékelt téma, de a generációk nemcsak abban különböznek egymástól, hogy másképp öltözködnek és másfajta zenét hallgatnak. Óriási különbség van aközött is, hogy mit várnak az élettől, mire vágynak a társas kapcsolataikban és, hogy mit várnak a munkahelyüktől. Mutatjuk a tíz legfontosabb elvárást a főnökükkel kapcsolatban.
A Világgazdasági Fórum saját kutatásának eredményeit közölte nemrég. E kutatás keretein belül azt vizsgálták, hogy mit várnak el munkahelyi vezetőiktől a fiatal, 18 és 35 év közötti munkavállalók. Nemzetközi viszonylatban 2020-ra az Y generáció tagjai fogják adni a munkaerő harmadát, így az ő elvárásaik fontos, hogy teljesüljenek a munkahelyeken, hisz ennek hiányában nem lesznek motiváltak és elégedettek.
Mi az Y generáció?
Az Y Generációhoz azok tartoznak, akik 1980 és 1999 között születtek. Legjellemzőbb tulajdonságuk, hogy eredmény helyett adottságnak veszik a magas technológiai fejlettséget, így rendkívül jól bánnak az elektronikai eszközökkel és a számítógéppel. Az előző generációkhoz képest nagyobb szabadságban nevelkedtek, így az őket megelőző generációk szemében gyakran túlzottan magabiztosnak, hangosnak és nagyszájúnak tűnnek.
Hányan vannak Magyarországon?
A KSH korfája szerint az Y generáció 2,4 millió tagjából 2,2 millió idősebb tizennyolcnál, így a teljes munkavállaló korú lakosság 34 százalékát teszik ki. Ha ugrunk 9 évet az időben, akkor
2025-ben az Y generáció aránya a munkavállaló korú, tehát 18 és 65 év közötti, lakosság körében 40 százalékos lesz.
A fentieknek megfelelően a munkáltatóknak, a vezetőknek illetve a munkatársaknak egyaránt meg kell szokniuk őket a munkahelyeken és fel kell ismerniük, mit vár tőlük az ezredforduló generációja.
Nagyok az igények?
A lista első helyén az őszinteség és a tisztesség (integritás) állnak. Ez a generáció nem a kiszínezett álomvilágot szeretné hallani a főnökétől, hanem az őszinte valóságot.
Második helyre került a hatékony döntésvégrehajtás. Fontos, hogy egy vezető ne csak meghozzon döntéseket, hanem végre is hajtsa azokat, különben óriási katyvaszba fullad a munkahelyi környezet.
Harmadik és negyedik helyen is a hatékonyság állnak, az előbbi helyezés a hatékony kommunikáció, az utóbbi pedig a hatékony döntéshozatal fontosságát emeli ki.
Az ötödik elvárás egy igazi Y generációs igény: a főnök tartsa értéknek a sokszínűséget és kezeljen mindenkit egyenlően.
A hatodik helyen a kreativitás áll illetve annak a fontossága, hogy a vezető hatékonyan tudja felmérni a különböző lehetőségeket.
A hetedik helyet a megközelíthetőség és az empátia foglalja el, ez sok munkahelyen szintén újfajta igényként merülhet fel a vezetőkkel szemben.
A nyolcadik és kilencedik helyen is olyan igények vannak, melyek azt mutatják, a szakmai vezető ne főnökösködjön, hanem tekintse önmagát is a munkahelyi csapat tagjának, azaz:
– ne szégyelljen tanulni másoktól és
– vegyen részt a feladatok elvégzésében is.
A tízedik helyen pedig a pozitív attitűd és a belülről fakadó motiváció állnak. Ezzel a következőt üzeni az Y generáció:
“Ha rajtad is az látszik, hogy fáj reggel bejönni a munkahelyre, akkor ne várd, hogy elfogadjam az irányításodat.”