2016. 07. 13.

A HR magasiskolája: a versenyszféra és a felsőoktatás

A világ felsőoktatása a kooperatív és duális irányba mozdult el az elmúlt években. A kooperatív képzési forma lényege, hogy a felsőoktatási intézmény hallgatói tanulmányaikkal párhuzamosan vállalati stratégiai partnereknél olyan gyakorlatot és kompetenciákat szereznek meg, melyek segítségével friss diplomásként, de nem pályakezdőként hagyhatják el az egyetemet, főiskolát. Jelenleg a világ mintegy 70.000 felsőoktatási intézménye közül alig 4000 oktat ebben a rendszerben, de ezek az iskolák a világ legjobbjai közé tartoznak. A kooperatív felsőoktatási modell főleg a skandináv országokban és az angolszász területeken, valamint a francia elitiskolákban van jelen.

A NEXON és a Kodolányi János Főiskola partnersége elsősorban a közösen létrehozott és több éve folyó „Személyügyi üzleti szervező” szakirányú továbbképzésre, az ősztől induló „Emberi erőforrás” alapképzési szakra, valamint a tervbe vett főiskolai duális képzés céljainak valóra váltására fókuszál.

Dr. Mócz Dóra főiskolai tanár, intézeti tanszékvezető, az együttműködés létrehozásának főiskolai mentora szerint a kooperatív felsőoktatási modell keretében létrehozott „külső tanszék” olyan partneri együttműködést és közös fejlesztéseket tud biztosítani, melyek naprakész szakmai tudást biztosítanak a képzésekben résztvevőknek.

Dr. Henczi Lajos címzetes főiskolai tanár, a NEXON szakértője, az együttműködési modell egyik megalkotója úgy véli, a Kodolányi János Főiskolához hasonlóan minden felsőoktatási intézménynek szüksége lenne az elméletben és a gyakorlatban is otthonosan mozgó szakemberekre. Így lehetővé válna a jóváhagyott képzési program mellett ún. rejtett tantervként olyan, a munkaerőpiac által igényelt kompetenciák fejlesztése, amelyek rendkívül keresettek a munkaadók körében és megkönnyítik a végzős hallgatók elhelyezkedését.

A több mint negyedszázada alapított, magyar tulajdonban lévő NEXON ma piacvezető a humánügyviteli szolgáltatások területén. A társaság mintegy háromezer ügyféllel rendelkezik és több mint egymillió ember havi bérszámfejtését végzi, így komoly rálátással rendelkezik a magyar piacra.

„A HR és a bérügyvitel világában rendkívül magasak a követelmények, hiszen folyamatosan változó környezetben kell naprakész és széleskörű tudással rendelkezni munkatársainknak. Mi a NEXON-nál hiszünk abban, hogy a gazdálkodó szervezetek dolga és felelőssége, hogy olyan végzettséghez és/vagy szakmához segítse hozzá az érdekelteket, amelyek versenyképesek és minél hosszabb távon használhatóak. Ezért fontos számunkra, hogy a NEXON Akadémia létrehozásával és működtetésével részt vegyünk a felnőttképzésben, továbbá a felsőoktatási keretek között is segíthessük a hallgatókat. Ez a mi felelősségvállalásunk.” – mondta el Ocskay Szilárd, a NEXON ügyvezetője, címzetes főiskolai docens, a NEXON „külső tanszék” vezetője.

„A felsőoktatás előtt álló óriási és izgalmas feladat a világon mindenütt, hogy még közelebb kerüljön a képzés a gazdasági/társadalmi valósághoz, mivel a felsőoktatás szerepköre az elmúlt 30-40 évben jelentősen kibővült. A NEXON-nal megkezdett kooperatív együttműködési modell keretében a hallgatóink friss, naprakész tudás alapján közösen fejlesztett tananyagot kapnak, amellyel könnyebb a szakma elsajátítása. Bízom benne, hogy az oktatási területen megvalósuló együttműködést hasonlóan sikeres projektek követik majd a tudományos kutatások és pályázatok terén is.” – tette hozzá Dr. Szabó Péter, a Kodolányi János Főiskola rektora.

A főiskola és a NEXON együttműködése arra is rámutat, hogy a spontán, szakértő oktatókat a perszonális kapcsolati hálón bevonzó ad hoc együttműködéseket csak akkor tudja felváltani a kooperatív együttműködési modell (a gazdaság és a felsőoktatás egybefonódása), ha az érintett intézmények tudatosan törekszenek a munkahelyi értékek, attitűdök, mintázatok nyílt vagy rejtett átadására/átvételére, illetve az együttműködés és együttcselekvés szervezeti kultúrájuk és társadalmi felelősségvállalásuk integráns része lesz.